Dobrý den, zvažuji přestavbu na LPG u auta Fiat Grande Punto 1.4 T-jet 88 kw - tedy nepřímovstřik. Něco málo jsem si o tom načetl a zaujal mě systém sice pro nepřímovstřiky, ale vstřikující LPG v kapalné fázi přímo do válců - tedy bez nutnosti startovaní na LPG a s dalšími výhodami. To je stejný systém jako pro přímovstřikové motory nebo to je něco jiného? Je to sem vhodné - popř. jaká značka a typ. děkuji za odpověď Libor
Dobrý den Pepo,
Pro provoz na LPG používáme dlouhodobě zapalovací svíčky Denso.
Konkrétně pro vůz Dacia 2019 1,6 Sce 75kw H4M D7 je to typ XE20HRU9 s cenou 295,-Kč za kus, a pro vůz Škoda Octavia II 2011 1,6mpi 75kw BSE je to typ K20TT s cenou 133,-Kč. Ceny jsou včetně DPH, oba typy máme běžně skladem.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den pane Rybička,
přestavbě tohoto vozu na LPG nic nebrání. Provedení přestavby tak, jak jsme ji v minulosti prováděli, si můžete prohlédnout v naší fotogalerii např. zde: <a href="http://www.neptun-harfa.cz/Ibiza/3260.html">www.neptun-harfa.cz/…</a> .
U tohoto vozu jsme použili elektronickou aditivaci ventilů. To je to nej, co technicky můžeme pro dodatečnou ochranu ventilů nabídnout. O konkrétním provedení přestavby Vašeho vozu bychom se domluvili při ev. zadávání zakázky.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den,mám dvě vozidla na LPG,a prosím o doporučení vhodných svíček-zlatá střední cesta./přesný název,popř.kod označení/ pro danou motorizaci.
Dacia 2019 1,6 Sce 75kw H4M D7
Škoda octavia II 2011 1,6mpi 75kw BSE
Děkuji Pepa
Dobrý den pane Vodička,
Velmi uvažuji o přestavbě mé Toyoty Yaris 1.generace z roku 2005 na LPG.Jedná se o motor 1.3 64kw.
Můžete mi z Vaší zkušenosti přestavbu pro daný vůz doporučit?Je nutné realizovat přimazávání ventilů?V tomto směru podotknu,že jsem velmi klidný řidič a jezdím delší trasy po okresních silnicích.Velice Vám předem děkuji za informaci.
S pozdravem,Lukáš Rybička
Dobrý den pane Kováč,
Nechci se s Vámi přít o právní výklad, pouze se podělím o svůj pohled na věc.
U dodatečných přestaveb na alternativní pohon LPG není v TP uvedena platnost tlakové zkoušky nádrže. Ta je uvedena v Příloze k TP, kterou vystavuje montážní firma. Je stanovena výrobcem nádrže s platností 10 let od data výroby. To je také uvedeno v pasportu k nádrži, který při přestavbě předáváme spolu s dalšími doklady zákazníkovi, a v nějaké formě (podle výrobce) i na štítku nádrže. Až na výjimky se tato doba platnosti tlakové zkoušky nesmí prodlužovat.
Schválením provedení přestavby se stala LPG nádrž součástí vozu. Po skončení platnosti tlakové zkoušky není nádrž technicky způsobilá, a proto se domnívám, že se i celé vozidlo stává nezpůsobilé provozu (obdobně jako např. pokud má byť jen jedna z pneumatik a pouze na jednom místě vzorek menší než je stanovená minimální hodnota). To, že má vozidlo ještě platnou STK, na věci nic nemění. Zrovna tak skutečnost, že přepnete do provozu pouze na benzin, nic neznamená. LPG nádrž je i po spotřebování plynu pod určitým tlakem.
Proto si myslím, že není možné provozovat vozidlo s prošlou tlakovou zkouškou LPG nádrže. Jednou z možností je LPG nádrž včas vyměnit, druhou možností je provést přestavbu spočívající v demontáži LPG zařízení – viz příspěvek č 4615 který jsem psal před pár dny.
STK (stejně tak i měření emisí, kde emisní technik do emisního protokolu musí uvést platnost tlakové zkoušky nádrže)řeší aktuální stav. To znamená, že ke dni emisního měření a STK musí být LPG nádrž platná. Pokud by platnost tlakové zkoušky nádrže končila dříve než za dva roky, platnost STK ani emisí se nijak neomezuje. Odpovědnost za to, že je vozidlo provozováno ve správném technickém stavu je na provozovateli a řidiči.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den Ondro,
Jedná se o motor 1,5 DPI (Double Port Injection) 81kW se dvěma MPI vstřikovači na válec. Tyto motory dávkují benzin s běžným nízkým tlakem paliva jedním, nebo současně dvěma vstřikovači do sacího potrubí.
Tyto motory je možné přestavět na LPG. Pro přestavbu se používá osmiválcová řídící jednotka a pouze 4 vstřikovače LPG. Elektronika plynu načítá impulzy pro každý vstřikovač benzinu, pro provoz na LPG pak podle speciálního algoritmu sloučí impulzy z obou vstřikovačů benzinu daného válce do jednoho impulzu pro příslušný plynový vstřikovač.
Tento algoritmus podporují poslední generace systémů BRC Seq 32 i AC Stag Q-Max. U nás jsme přestavovali motory s touto technologií vstřikování jak v dotazovaném Hyundai i30 (zatím nemáme z nějakého důvodu ve fotogalerii), tak i např. v Suzuki Swift (ve fotogalerii zde: <a href="http://www.neptun-harfa.cz/Swift/4140.html">www.neptun-harfa.cz/…</a> ), jízdně fungují bez problémů.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den, pane Vodičko,
mám pouze teoretickou otázku. Lze na LPG přestavět motor Hyundai 1.5 DPi (též označovaný jako 1.5i D-CVVT) dostupný např. v aktuální generaci i30 jako základní motorizace? Motor má 2 vstřikovače na válec a ne ve všech provozních režimech vstřikují oba shodně (např. na volnoběh vstřikuje pouze jeden).
Děkuji
Dobrý den pane Vodičko, několikrát se tady řešila výměna nádrže po skončení platnosti tlak. zkoušky. Není mi ale jasné proč by to mělo mít souvislost s STK. STK je přece na 2 roky a platnost tlak. zkoušky nádrže je zapsána ve velkèm TP takže to na STK musí vidět a vědět. Takže mi z toho vyplývá: když mi skončí platnost tlak.zkoušky nádrže dříve než STK znamená to pouze že se již nesmí nádrž plnit, ale auto může být nadále provozováno na benzín. Nebo je to jinak? Vždyť není nikde psáno že prošlá nádrž nesmí být v autě.
Dobrý den Jirko,
Při demontáži se legislativně jedná o stejný postup jako při montáži. Držitel oprávnění k přestavbě demontuje všechny LPG komponenty (ve Vašem případě zkontroluje…), potvrdí do velkého TP provedení schválené přestavby spočívající v demontáži zařízení. Nahlásí přestavbu (demontáž) přes dovozce do tzv. Registru přestaveb. Vy pak musíte s doklady správně do 10 pracovních dnů na Registr vozidel. Tam úředník zkontroluje hlášení přes internet se zápisem v TP, přestavbu zaeviduje a vystaví Vám nové osvědčení o registraci vozu (malý techničák).
Pak je vůz opět pouze benzinový, můžete na emise a STK.
S pozdravem Ivan Vodička