Typy LPG systémů

Alternativní pohon na zkapalněný ropný plyn (běžně LPG) je ekonomickou i ekologickou variantou pro pohon motorových vozidel se zážehovým motorem. Od roku 1990 prošla tato progresivní technologie poměrně překotným rozvojem. Od původních několika kusů nelegálně přestavovaných Škodovek 120 s plynovou lahví za zadními sedačkami až k dnešnímu stavu.

V provozu jsou tisíce vozů s toroidními nádržemi LPG v prostoru rezervního kola, vybavené externí přípojkou plnění a bezpečnostními ventily. O přepínání a dávkování plynu se stará sofistikovaná elektronika, která zároveň přepočítává potřebnou dávku paliva pro každý válec samostatně. V následujícím textu Vás krátce seznámíme s jednotlivými funkčními principy.


 

Systém s centrálním směšovačem (motory s karburátorem nebo monovstřik)

 

Přestavby starých karburátorových vozů jsou již minulostí, dnes se prakticky neprovádějí.
Další generace motorů se vstřikováním a řízeným katalytickým typu Felicie 1,3 (motory vybavené lambdasondou) se stále ještě občas na LPG přestavují.

Tyto přestavby provádíme za použití systémů s centrálním směšovačem umístěným před škrticí klapkou a elektronickou řídící jednotkou. Z plynové nádrže je plyn vytlačován přes víceúčelový bezpečnostní ventil a provozní ventil s LPG filtrem do regulátoru tlaku umístěného v motorovém prostoru. Zde se LPG odpařuje a je nasáván směšovačem.

Množství plynu, a tím také odpovídající složení výfukových plynů je prostřednictvím krokového motorku regulováno řídící jednotkou LPG. Ta snímá zejména napětí lambdasondy, otáčky, eventuelně i zatížení motoru a podle těchto veličin neustále přivírá a otevírá průchod plynu do směšovače.
U mnoha systémů se také stará o přepínání paliva, vozidlo startuje na benzin a přepnutí do plynu je blokováno zejména překročením daných otáček nebo také teplotou regulátoru.


Na palubní desce je umístěn přepínač, který umožňuje volbu právě používaného paliva. V minulosti jsme do této kategorie vozů instalovali mnoho typů zařízení (např. BRC, Lovato, Lovtec, Autronic, Tartarini atd.), s různými typy řídících jednotek. Jednotlivá zařízení se měnila podle toho, jak šel jejich vývoj, i podle toho, do jakého vozu se systém instaloval.

 

V dnešní době máme v nabídce reduktory Tomasetto a BRC v kombinaci s řídícími jednotkami Bingo. Tyto relativně jednoduché a dlouhodobě spolehlivé systémy zaručí bezproblémový chod motoru na palivo LPG s minimálními nároky na údržbu. Za použití uvedeného zařízení dochází k nárůstu spotřeby o přibližně 2 litry na 100 km a ke snížení výkonu asi o 10%.


 

Systém sekvenčního vstřikování benzínu (motory MPi..)

 

Další kategorii tvoří vozidla vyráběná zhruba od roku 2000. Jedná se o motory s vícebodovým vstřikováním benzinu a lambdaregulací - ( řízení bohatosti směsi). Tato vozidla již mají vysoké požadavky na přesnost řízení bohatosti směsi a tyto motory přestavujeme výhradně za použití generačně vyspělejších systémů sekvenčního vstřikování plynu. 

Ovládání je velmi jednoduché. Stiskem přepínače na palubní desce zvolíte druh pohonu.V případě provozu na LPG se vozidlo vždy nastartuje na benzin, a po splnění všech naprogramovaných požadavků se automaticky přepne na LPG. V praxi to vypadá tak, že ráno po nastartování studeného motoru je jako palivo automaticky použit benzin.

Po cca 2 km se systém přepne, a dál jedete na LPG. Při startování již teplého motoru probíhá přepnutí na LPG téměř ihned po uvedení motoru do chodu – to vše bez nutnosti manipulovat s přepínačem. Když bude docházet zásoba plynu v nádrži, systém to na základě poklesu tlaku rozpozná a sám přepne do provozu na benzin.Vás na to akusticky upozorní přepínač. Pak už jen zajedete k nejbližší plynové čerpačce, kde Vám obsluha natankuje požadované množství plynu do nádrže.

Nádrž LPG, přípojka plnění LPG i plynové potrubí je stejné jako u předchozích systémů. V motorovém prostoru se vše podstatně změnilo. Z regulátoru tlaku je plynná fáze LPG dodávána pod konstantním přetlakem přes filtr plynné fáze LPG dovstřikovací lišty.Za použití elektronicky řízených vstřikovacích trysek se palivo dávkuje přímo do jednotlivých větví sacího potrubí, před vstup do hlavy válců.

Množství jednotlivé dávky plynu pro každý válec určuje programovatelná řídící jednotka. Jako podklad jí slouží impulzy, které generuje originální řídící jednotka pro benzinové vstřiky. Tyto impulzy jsou v reálném čase přepočítávány a údaj o potřebné dávce paliva je převáděn k odpovídajícímu vstřikovači plynu.

Výkon motoru při provozu na LPG se téměř neliší od výkonu při jízdě na benzín, a spotřeba je přibližně o 1 litr vyšší, než spotřeba benzínu.

V nabídce máme systémy světových lídrů v oblasti přestaveb - italských firemBRC a Landi Renzo, a jejich dceřiných firem Zavoli a Lovato. Velmi se osvědčil i ekonomicky zajímavý systém polského výrobce AC Stag.


 

Systém přímého vstřikováním benzínu (motory FSI, TSI, TFSI, GDI, THP..)

 

Vozidla s motory technologie přímého vstřikování benzinu (FSI, TSI, TFSI, GDI, THP ...) jsou pro přestavbu na LPG v současnosti poměrně „tvrdým oříškem". Největší potíž spočívá v tom, že tyto motory mají vstřikovače benzinu umístěny tak, že přímo zasahují do spalovacího prostoru válce (na rozdíl od dřívějších motorů, kde vstřikovače dávkovaly benzin do sacího potrubí).

Tyto motory již nelze přestavět za použití předchozích LPG systémů. Proto výrobci LPG zařízení vyvíjejí speciální soupravy pro přestavby přímovstřikových motorů. V současnosti existují dva principielně rozdílné systémy. Prvním z nich je dávkování plynné fáze LPG do sacího potrubí, obdobně jako u běžného sekvenčního vstřikování LPG.

 

Ovládání je velmi jednoduché. Stiskem přepínače na palubní desce zvolíte druh pohonu.V případě provozu na LPG se vozidlo vždy nastartuje na benzin, a po splnění všech naprogramovaných požadavků se automaticky přepne na LPG. V praxi to vypadá tak, že ráno po nastartování studeného motoru je jako palivo automaticky použit benzin.

 

Po cca 2 km se systém přepne, a dál jedete na LPG. Při startování již teplého motoru probíhá přepnutí na LPG téměř ihned po uvedení motoru do chodu – to vše bez nutnosti manipulovat s přepínačem. Když bude docházet zásoba plynu v nádrži, systém to na základě poklesu tlaku rozpozná a sám přepne do provozu na benzin.Vás na to akusticky upozorní přepínač. Pak už jen zajedete k nejbližší plynové čerpačce, kde Vám obsluha natankuje požadované množství plynu do nádrže.

Zcela rozdílné je však elektronické řízení. I při provozu na LPG je do motoru nutné dávkovat určité procento benzinu, to má na starosti řídící jednotka LPG. Podle programu vyvinutého výrobcem plynového systému je do motoru dávkováno určité přesně definované množství benzinu. Toto množství je specifické pro každý typ motoru a jeho momentální zatížení. Pro běžné provozní podmínky to bývá poměr cca 10-30% benzinu a 70-90% LPG. Tyto systémy již máme v nabídce a přestavby provádíme. Možnost přestavby je vždy přísně navázána na konkrétní typ motoru a jeho řídící elektroniky.

Pro informaci, zda je Váš motor možné přestavět na LPG, kontaktujte náš příjem zakázek.
Budeme od Vás potřebovat z velkého technického průkazu nahlásit "typ motoru" a další běžné technické údaje. Druhou možností přestavby přímovstřiků je dávkování kapalné fáze LPG prostřednictvím originálních benzinových vstřikovačů přímo do spalovacího prostoru, tedy stejně jako se dávkuje benzin. U tohoto systému dávkování LPG odpadá nutnost přidávání benzinu, vozidlo může jezdit pouze na plyn. Nevýhodou je zatím poměrně vysoká cena přestavby. Tato technologie má podle našeho názoru do budoucna velký potenciál, a její vývoj zejména u firem BRC a Zavoli pozorně sledujeme. V současnosti však tato zařízení nenabízíme.