Údržba autoklimatizace probíhá pomocí speciálního automatického přístroje, který se připojí k okruhu klimatizace přes údržbový ventil, případně dva ventily. Tento přístroj odsaje veškeré chladivo, přefiltruje ho, vakuuje okruh a následně doplní chladivo spolu s olejem dle hodnot stanovených výrobcem.
Po provedení údržby obdržíte tištěný lístek z přístroje, který vás informuje o hodnotách stavu před a po údržbě.
Servis klimatizace
|
1.290,- | |
Chladivo R134a |
3.90,-/gram | |
Chladivo HFO 1234 yf | 8,90,-/gram | |
Dezinfekce klimatizace "Ozonem O3" | 760,- | |
Zvýhodněná cena za komplet
|
2050,- 1850,- |
Druh chladiva ve Vaší klimatizaci je uveden na štítku v motorovém prostoru.
Upozornění: chladivo účtujeme nad rámec této ceny, objem se pohybuje od 0g do cca 600g dle stavu a velikosti klimatizační soustavy
Stačí, když budete její chod alespoň částečně sledovat. Dejme tomu, že máme situaci, kdy je venku 25°C. Zapněte klimatizaci a vezměte domácí teploměr a přiložte jej k jednomu z výdechů ventilace. Bezvadná klimatizace by měla po chvíli provozu foukat vzduch o teplotě 5-10°C. Pokud se tak neděje, je něco v nepořádku.
Když účinnost autoklimatizace slábne, může za to únik chladícího média (R-134A, HFO 1234YF) z jejího okruhu zapříčiněný vysokým tlakem okruhu a jeho porézností. Během provozu se různými netěsnostmi může za rok ztratit klidně až třicet procent chladiva.
Pokud je únik chladiva ještě vyšší, jeněco v nepořádku a můžete očekávat výraznou investici do opravy klimatizace. Když účinnost autoklimatizace slábne, může být na vině také samotný kompresor náchylný na mechanické opotřebování, jemuž zabraňuje speciální olej přidávaný do chladiva.
Pokud se několik týdnů po naplnění klimatizace její účinnost opět výrazně sníží, uniká chladivo buď z okruhu nebo přímo z kompresoru a je nutné jej vyměnit. Neustálé doplňování problém nevyřeší a ve finále se akorát prodraží.
Není žádným tajemstvím, že zapnutá autoklimatizace negativně ovlivňuje spotřebu.
Můžeza to odpor kompresoru zatěžující okruh a také zvýšený odběr elektrické energie. Podle některých zdrojů může krátkodobý (řádově pár minut) nárůst spotřeby být až 4 l/100 km, ale zdlouhodobého hlediska se spotřeba vozu při zapnuté klimatizaci zvyšuje zhruba o 0,5 až 2 l/100 km.
Záleží na velikosti motoru, jeho vlastní koncepci a účinnosti autoklimatizace jako takové. Z praxe můžeme říct, že se na naftovém motoru díky jeho vysokému točivému momentu od nízkých otáček projeví zapnutí klimatizace nejméně. Naopak na benzínovém agregátu s malým objemem je zátěž klimatizace znát markantně, motor působí líně a nejde tak snadno vytáčet jako s vypnutou klimatizací.
Nejčastějším příznakem neudržovaných vzduchových kanálů je zápach, způsobený znečištěným kabinovým filtrem nebo plísněmi a bakteriemi na výparníku.
Doporučuje se dezinfikovat autoklimatizaci alespoň jednou ročně, aby se předešlo opětovnému vzniku mikroorganismů, které mohou způsobit kašlání, pálení očí či podráždění v krku. Dezinfekce je rychlý proces trvající asi 30 minut, při kterém je do ventilačního systému nasáván ozon (O3).
Ozon (O3) je reaktivní trojatomová molekula kyslíku, která vzniká při ionizaci vzduchu nebo působením UV-C záření. Přirozeně se vyskytuje i při bouřkách. Díky silné oxidační síle ničí bakterie, plísně, roztoče a odstraňuje zápachy z čalounění, koberců a dalších materiálů. Využívá se také ve zdravotnictví a profesionální generátory ozonu účinně likvidují zápachy (např. z cigaretového kouře nebo domácích zvířat) v interiéru vozidla.
Dezinfekční vlastnosti ozonu O3 jsou několikanásobně silnější než u chloru.