Zapomněl jsem dodat na benzín jede auto normálně chcípá jen na lpg.
Dobrý den mám v autě namontován holandský lpg eurogas Renault laguna II. 1,6 79kw bohužel mi nedrží volnoběh při sundání nohy z plynu a vyřazení okamžitě chcípne.Chci se zeptat čím by mohla být závada způsobena případně kolik by vyšla oprava děkuji.
Dobrý den pane Velecký,
Moje odpověď je jednoduchá – NE. Zdůvodním ji následovně: Součástí nádrže je i multifunkční ventil. Jednou z jeho funkcí je i omezení plnění nádrže na cca 80%. Je to proto, že propan-butan se do nádrže tankuje v kapalné fázi, a kapalina jak známo je nestlačitelná. Vzhledem k tepelné roztažnosti plynu je tudíž nutné zachovat nad hladinou určitý „polštář“ stlačené plynné fáze. To právě zajišťuje plovák v nádrži, který omezuje plnění na uvedených cca 80% kapacity nádrže. Jakékoli dodatečné úpravy jsou legislativně nepřípustné, a nelze je doporučovat ani schvalovat.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den,
slyšel jsem, že je možné nechat u LPG nádrže odblokovat "nějaký" ventil, a tím se dosáhne toho, že lze plyn natankovat téměř do plna. Je to pravda a je to bezpečné?
Předem děkuji za odpověď
Dobrý den pane Růžička,
Předně se omlouvám za opožděnou odpověď – včera jsem nebyl na pracovišti. Přestavba motorů s technologií přímého vstřikování (u koncernu VW značené jako FSI, TSI, TFSI...)zatím není možná pro všechny typy motorů. Univerzální souprava předváděná na loňském brněnském veletrhu je ve stádiu posledních provozních zkoušek, a výrobce ji ještě neuvolnil pro komerční použití. Potom existují soupravy vyvinuté vždy pro konkrétní typ vozu a motoru. Napište mi prosím přesný typ motoru, výkon a rok výroby (dle velkého TP) na moji adresu <a href="mailto:vodicka [zavinac] neptun-harfa.cz">vodicka [zavinac] neptun-harfa.cz</a> . Obratem bych Vám napsal možnosti přestavby na LPG.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobry den, chci se zeptat zda-li mate zkusenosti s motorem 1,8 TSI u ocativie combi, jestli ne, kolik by stala atestace? Je to technicky mozny? Predem dekuji.
Dobrý den Jano,
Ano, z technického hlediska lze zařízení sekvenčního vstřikování firmy BRC použít i do jiného vozu, za podmínky že se bude jednat o technologicky podobnou koncepci motorů (např počet válců, obdobný výkon, atd). Legislativně je situace poněkud komplikovanější, ale pokud se například jedná o přestavbu provedenou naší firmou, nic by přemontáži nebránilo. Cena je pak odvislá od provedené práce a materiálu (například zcela určitě budeme používat nové plynové potrubí, spojovací a upevňovací prvky). Obecně můžete počítat s cenou v řádu od cca 10.000,- Kč, ta se však může měnit např. i proto, že nádrž použitá v původním voze se nemusí vejít do Vašeho nového modelu. Ale to bychom probrali až při konkrétním jednání a prohlídce Vašeho plynového zařízení.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda se dá demontovat systém BRC se sekvenč. vstřikováním a namontovat do jiného vozu. Jsem majitelka vozidla s tímto zařízením. Pokud ano jaká by byla asi cena? Zařízení bylo montováno před 3 roky. Děkuji za odpověď.
Dobrý den Karle,
Váš dotaz vezmu od konce: zařízení Prins nemáme v nabídce, neprovádíme jeho servis, opravy ani diagnostiku. Ale k „podivnému chování“ Vašeho vozu bych vysvětlení měl. Elektronika obecně, a tudíž i palubní počítač Vašeho Picassa se „nechovají“ podle našich „přání“ či „domluv“, ale podle vlastního napevno daného programu. Prostě sečtou patřičné „1“ a „0“ od všech relevantních vstupů a na základě výsledku provedou daný úkon. A pokud má Váš palubní počítač ve svém programu zadáno, že porovná ujetou vzdálenost s impulzy vstřikování paliva a na základě toho spočítá spotřebu, tak to prostě provede. Po nastartování motoru si načte množství paliva v nádrži, za jízdy zobrazuje vypočítanou spotřebu i dojezd. A programátor usoudil, že podle toho dokáže spočítat i zbytek paliva v nádrži, a tuto hodnotu bude zobrazovat ručička na palubní desce. Toto naprogramoval do palubního počítače, a ten tak koná. Evidentně programátor nevzal v potaz, že by mohlo vozidlo jet, motor se točit, elektronika dávat impulzy pro dávkování paliva, ale přesto by palivo v nádrži neubývalo. Ale přesně to se děje při provozu na LPG. Proto i při provozu na LPG palubní počítač postupně zkracuje dojezd, a u některých vozů (podle míry „inteligence“ programu) dokonce i klesá ručička ukazující množství benzinu v nádrži. Obecně pokud je plynové nastavení v pořádku, neměl by se údaj o spotřebě udávané palubním počítačem příliš lišit ať jedeme na benzin, nebo na LPG. Ale s tím jevem, že Vám při jízdě na LPG „klesá“ zásoba benzinu se pravděpodobně budete muset u tohoto vozu smířit. Pochopitelně bylo by možné oslovit výrobce, zda by nebylo možno přepsat program palubního počítače ( Vaše přání počítači domluvit) tak, aby při provozu na LPG nepočítal problematické výpočty. Ale obávám se, že toto řešení je spíše teoretické.
S pozdravem Ivan Vodička
Xsara Picasso, 1,8 benzin, 2003, LPG Prince.
Palubní počítač se hádá s LPG, nebo spíš počítač si vymýšlí a LPG ignoruje. Neustále ukazuje, že velmi rychle klesá obsah v benzinové nádrži (dle počítače); po vypnutí motoru naskočí skutečná hladina benzinu a tato taškařice se opakuje. Průměrná spotřeba a okamžitá spotřeba jsou hausnumera atp. :-X - vlasně v tomto případě je mi palubní počítač k niěemu.
Dá se palubímu počítači domluvit, aby se choval korektně a ne jako dement?
Diagnostikujete, seřizujete, opravujete a servisujete tyto značky vozu s LPG Prince?
Karel