Dobrý den Tome,
„Zaklepávání ventilů“ je proces, při kterém postupně dochází k poškozování ventilových sedel či ventilů. Pro lepší mechanickou představu se dá asi říci, že pod soustavnými údery dovírajícího se ventilu materiál sedla ustupuje stejně, jako když se například rozklepává nýt - ale pochopitelně nesrovnatelně pomaleji a v menším měřítku. V tu chvíli se zmenší předepsaná ventilová vůle. Pokud bude motor provozován i za takového stavu (nejčastější projev malé nebo žádné ventilové vůle je neklidný volnoběh zejména studeného motoru – poslechem jde motor jakoby na 3 válce), hrozí akutně podpálení ventilu – vytavení části ventilového talíře.
K vámi zmiňovanému „zaklepávání ventilů“ jsou některé typy motorů náchylnější než jiné –záleží to na konstrukci motoru a použitých materiálech. Neméně podstatný je však i způsob jízdy a provozní podmínky. Z tohoto pohledu jsou nejhorší podmínky při dlouhých jízdách ve větším až maximálním zatížení motoru, typicky jízdy po dálnici (zejména např. v Německu, kde není rychlostní omezení). Ostatně znám takové řidiče, kteří dokázali na německých a francouzských dálnicích „uštvat“ i „nezničitelné“ motory TDI… Prevencí je např. známá aditivace VAP Saver či FlashLube (do sacího potrubí se přisává aditivum, které má podobné účinky jako mělo např. olovo v olovnatých benzinech – vytváří na ventilových sedlech povrchovou ochrannou mikrovrstvu, která uvedenému nadměrnému opotřebení výrazně zabraňuje). Další možností je v určitých režimech dávkovat do motoru i při provozu na LPG jako část paliva benzin, který se o ochranu, mazání a chlazení postará. Tyto přídavky benzinu se dají použít u některých plynových systémů, možnosti použití a nastavení se různí podle programového vybavení řídících jednotek.
Tolik ve stručnosti k této obsáhlé problematice, s pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den pane Vodička,
měl bych dotaz ohledně "zaklepávání ventilů" při provozu na LPG...
Co tento pojem v praxi znamená, jak se poté chová motor?
Děkuji za Vaši odpověď.
Dobrý den Tomáši,
do této motorizace se nám léty provozu osvědčily svíčky japonského výrobce Denso typu K20PRU.
S pozdravem Ivan Vodička
P.S. tím pochopitelně netvrdím, že by v uvedeném motoru nefunfovaly svíčky jiných výrobců - ale my používáme již několik let k naprosté spokojenosti tuto značku, proto jiné výrobce nepoužíváme, a tudíž je nemohu doporučovat, ale ani nedoporučovat.
Ivan Vodička
Dobrý den. Jaké svíčky bych měl použít na felicii 1.3.MPI R.V.2000 50KW. Děkuji za Vaší odpověd
Děkuji za rychlou, přesnou a fundovanou odpověď.
Dobrý den Aleši,
Není mi známo, že by se motory 1,8 16v u Citroenů objevovaly na „černé ventilové listině“ u některého z výrobců – a navíc ani ty nejsou 100% - je to pouze vodítko. Pokud budete provozovat Vaši Xsaru v běžných provozních podmínkách, myslím že nebudete mít problém. A námi používané japonské svíčky Denso nebudou mít určitě při provozu na benzin vyšší přeskokové napětí než při provozu na LPG – přeskokové napětí je dáno zejména „izolační pevností“ prostředí mezi elektrodami. Při provozu na benzin je vždy potřeba ke zionizování prostoru mezi elektrodami menší množství energie než při provozu na LPG (k zapálení elektrického oblouku dojde na benzin při nižším přeskokovém napětí). Také se dá zjednodušeně říci, že směs benzinu se vzduchem je „elektricky vodivější“ než směs plynu se vzduchem, a proto se jiskra při provozu na benzín lépe zapaluje.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den pane Vlach,
Genius je velmi kvalitní reduktor italského výrobce BRC, vyrábí se již delší dobu v různých výkonových a generačních modifikacích. Nejčastěji bývá používán v sadě se systémy sekvenčního vstřikování BRC Sequent, opět v různých variantách. Já používám s maximální spokojeností ve své Octavii reduktor BRC Genius 1500 ve spojení s řídící jednotkou BRC Sequent Plug & Drive. Pokud Vám někdo dnes nabízí montáž tohoto systému do vozu přiměřené technologické úrovně (do staré Škodovky 120 to prostě namontovat nepůjde…), jedná se skutečně o vynikající volbu. Nezbytnou podmínkou je pochopitelně kvalitně provedená montáž i vlastní nastavení plynového systému.
S pozdravem Ivan Vodička
Dobrý den
chtěl bych se zeptat, zda máte zkušenost s trvanlivostí ventilových sedel u vozu Xsara Picasso 1.8 (viděl jsem ho ve Vaší fotogalerii) při provozu na LPG - vyžaduje tento vůz pomoc v podobě Flash Lube? A druhá otázka - pokud jsou použity svíčky určené pro provoz na LPG, nedělá to nějaké potíže při jízdě na benzín? Mám na mysli třeba ono zmiňované zvýšené napětí při zápalu. Děkuji za Vaši odpověď.
dobrý den chtěl jsem se zeptat jestli je přestavba BRC GENIUS dobrá volba. Děkuji za odpověd
Dobrý den Pavle,
Přepnutí u systému BRC je blokováno časem po nastartování motoru a teplotou na reduktoru. Systémy BRS Sequent rozeznávají tzv. „teplý a studený start“ – jsou tam dvě nastavené hraniční teploty a časy. Neznám provedené Vaší přestavby (a tudíž rychlost, s jakou se ohřívá motor, a jak rychle je teplá voda dopravována do reduktoru), ale např. V mé Octavii dochází ráno k prvnímu přepnutí po cca 2-3 minutách po nastartování (dle palubního počítače), odpoledne v současném počasí mi při přepnutí ukazuje PP čas 2 minuty po nastartování.
S pozdravem Ivan Vodička